Propostes de lectures pel confinament
Aquests dies de confinament, tot i l’esforç per mantenir la normalitat, no ho són gens de normals. Combinar la família, el teletreball, l’esport i l’oci en el mateix espai és un trencaclosques dels complicats.
En els pocs espais de temps que ens deixa l’explosiva combinació potser hi trobem el moment per fer lectures. Les que proposem no són les usuals en el nostre dia a dia i orientades a qüestions tècniques i d’aplicació pràctica. Per això us proposem dos llibres interessants que complementen el coneixement més pragmàtic i el reguitzell de fórmules diàries.
El primer llibre és Urban Forest Acoustics de Voichita Bucur. En unes 150 planes fa un tractat exhaustiu de l’acústica dels boscos i espais verds urbans. Després d’una breu introducció sobre acústica passa de ple a analitzat l’efecte d’atenuació per diferents tipus de plantes, apantallament per vegetació i amb una quantitat de dades i rigor tècnic admirables.
Aquest compendi de dades us aclarirà molts dels mites i dites de l’ús de la vegetació per reduir i emmascarar els nivells sonors. Combinar amb criteri barreres amb recobriments vegetals i el no menys important recordatori que el bosc urbà és la llar d’ocells i insectes i font de sons naturals que redescobrim aquests dies de silenci del confinament i gairebé sense trànsit.
El llibre pot ser una interessant combinació amb la sèrie de normes ISO/TS 12913 Acoustics – Soundscape i una lectura que hauria de ser imprescindible per tot aquell que planifiqui, o participi en la planificació, de l’entorn urbà.
La segona de les propostes de lectura no té res a veure amb la primera, molt orientada al soroll ambiental, i és d’interès per aprofundir en la percepció acústica i l’acústica arquitectònica. Es titula How we hear music: The relationship between music and hearing mechanism i escrit per James Beament. El llibre aprofundeix en com sentim la música i sense necessitat de coneixement ni tècnic ni físic previ però des d’una aproximació científica. També hi trobarem un interessant passeig històric amb els inicis de la música i els primers instruments musicals, el per què de l’escala pentatònica, les octaves, etc.
Aquesta relació entre la música i la ciència ja va ser d’interès de Hermann Helmholtz i el llibre va desgranant els encerts i errors de la teoria de la música de Helmholtz. També són molt interessants els capítols on s’analitza amb el grau suficient de detall com l’oïda i el cervell interpreten la música, una barreja de lectura amena de psicoacústica i acústica fisiològica.